Hverdagen i dagafsnittet

Dagafsnittets åbningstider er mandag-fredag fra kl. 8.30-13.30.

Jeres barns skema tilrettelægges i tæt samarbejde med jer som forældre og tilpasses individuelt. Der vil typisk være tale om en opstart med reduceret skema og nænsom optrapning.

Hverdagen i dagafsnittet er bygget op omkring struktur, aflastning og forudsigelighed. Det betyder, at dagene ligner hinanden med faste tidspunkter for aktiviteter og måltider.

Om morgenen mødes barnet/den unge altid af en af vores miljøpersonaler, der sikrer, at barnet kommer godt ind i miljøet, kender sit dagskema og sine aktiviteter for dagen.

Hverdagen er planlagt og tilrettelagt omkring både fælles og individuelle aktiviteter, ligesom der er skoleundervisning og skolerettede aktiviteter. Aktiviteterne er tilpasset barnet/den unges funktionsniveau, udfordringer og ressourcer, og de udgør en vigtig del af udredningen og behandlingen i dagafsnittet.

Via aktiviteterne vil barnet både blive aflastet og udfordret på en nænsom måde. Alle aktiviteter er nøje udvalgt ud fra en miljøterapeutisk betragtning. Disse aktiviteter giver os mulighed for at lave de observationer, der er behov for, for at udrede, samtidig med at vi hjælper barnet/den unge til flere færdigheder, der kan øge deres funktionsniveau.

Ved alle aktiviteter deltager både miljøterapeuter og lærer. På den måde får vi et nuanceret, tværfagligt indtryk af barnet, så vi bedst muligt kan planlægge de indsatser, der hjælper barnet til bedre funktion.
Gennem ugen kan der være planlagt udredning, samtaler med speciallæge eller sygeplejerske, psykologisk testning og samtaler. Disse vil fremgå på skemaet.

Alle børn/unge får deres eget individuelle skema med hjem. Skemaet hænger også på en fast plads i dagafsnittet, så barnet altid kan orientere sig gennem dagen.

 

Miljøindsatsen

Dagafsnittets hverdag er struktureret og forudsigelig med faste aktiviteter og rutiner. Strukturen i dagafsnittet understøttes blandt andet af visuelle og strukturerede pædagogiske redskaber, såsom ugeskemaer med piktogrammer og time-timerure.

Hverdagens struktur og indhold tilpasses og justeres individuelt efter barnets behov, tilstand og udvikling gennem hele forløbet. Vi får indblik i barnets ressourcer og udfordringer gennem miljøterapeutiske aktiviteter med fokus på socialt samspil, fælles og individuelle aktiviteter, pædagogiske måltider, skoleundervisning, leg og fysiske aktiviteter.

 

Undervisning og skolefaglig vurdering

Ved indlæggelse i Dagafsnittet på Hejmdal modtager alle børn og unge individuelt tilrettelagt undervisning. Undervisningen er en integreret del af miljøet og foregår enten i fællesarealer eller som 1:1-undervisning i et mindre, afskærmet klasselokale.

Alle børn og unge deltager dagligt i forskellige fælles skolefaglige aktiviteter, som kan omfatte lektiecafé, udendørsaktiviteter, håndværk og design samt temaundervisning og nyheder for børn. Kontaktlæreren i Dagafsnittet vil også have kontakt med barnets hjemskole for at sikre en god viden om barnet fra den nuværende skole samt sikre en god overgang til skoleopgaver på Hejmdal.

 

Psykiatrisk, sygeplejefaglig og psykologisk indsats under dagindlæggelsen

Dagafsnittet har tilknyttet speciallæger i børne- og ungdomspsykiatri samt specialiserede børnepsykologer og sygeplejersker. Under dagindlæggelsen vil jeres barn typisk gennemgå psykologiske undersøgelser for at afklare og kortlægge specifikke udfordringer og ressourcer.

Derudover vil vores børne- og ungdomspsykiatere altid være tæt involveret i forløbet, med samtaler og vurderinger af barnet/den unge samt samtaler med jer forældre. Hvis der er behov for medicinsk behandling, vil denne altid blive igangsat og tæt fulgt op af vores børne- og ungdomspsykiater. Vores sygeplejersker vil stå for de løbende medicinkontroller og daglig vejledning i forbindelse med den medicinske behandling.

 

Psykoedukation og terapeutiske forløb

Psykoedukation, dvs. undervisning og vejledning om diagnoser og det specifikke barns udfordringer, er en integreret del af indsatsen i dagafsnittet. Som forældre vil I få viden, guidning og vejledning gennem forældresamtaler, forældregrupper, sundhedssamtaler med sygeplejersker og sparring med jeres kontaktperson i dagafsnittet.

Nogle børn/unge tilbydes et terapeutisk forløb, som typisk strækker sig ud over dagindlæggelsen. Familieterapi tilbydes, hvis der er en specifik vurdering af behovet herfor. Ofte vil en direkte familieterapeutisk indsats foregå i samarbejde med jeres kommune, men den kan også varetages i vores regi.

Forældregruppen

Forældregruppen i dagafsnittet foregår hver tirsdag morgen fra kl. 08.30-10.00 og løber over fem gange.

Gruppens formål er at støtte og vejlede jer forældre, mens jeres barn er i dagbehandling, samt at give konkrete strategier og værktøjer, som I kan anvende direkte i hjemmet.

Herudover har gruppen stor betydning for jer som forældre, da den giver mulighed for at møde andre familier med lignende problematikker, sparre med hinanden og opbygge netværk.

Forældregruppen faciliteres af dagafsnittets koordinerende sygeplejerske, Rikke. Der vil være forskellige temaer for hver gang, hvor miljøterapeuter og læreren fra dagafsnittet holder oplæg. Derudover vil der være tid til drøftelser og sparring i gruppen.