• Hvem kan du henvende dig til, hvis du har spørgsmål? Hvor kan du klage?

    Alle patienter er omfattet af en offentlig erstatningsordning. Ordningen dækker også, hvis du kommer til skade i forbindelse med behandling på et privathospital.

Patientrettigheder

Det kan være svært at overskue de mange regler i det danske sundhedssystem.
Hvilke rettigheder har du, når du er henvist til et offentligt sygehus, og hvornår kan de anvendes? Hvem kan du henvende dig til, hvis du har spørgsmål? Hvor kan du klage?

Du kan læse mere om dine patientrettigheder på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside:
SUM-patientrettigheder

KLIK på billedet og læs mere om patientrettigheder
Som offentlig patient kan du kontakte din regions patientvejledere ved at klikke på den Hejmdal-afdeling, der er tættest på din bopæl:
Region Hovedstaden

KLIK på billedet og find patientvejledere for Frederiksberg
Region Syddanmark

KLIK på billedet og find patientvejledere for Odense
Region Midtjylland

KLIK på billedet og find patientvejledere for Aarhus
Region Nordjylland

KLIK på billedet og find patientvejledere for Aalborg

Klagemulighed

Ønsker du at klage over sundhedsfaglig behandling eller brud på en patientrettighed, skal du gå til borger.dk og udfylde det digitale klageskema.
Du skal logge på med MitID.
Bemærk at der er et skema til klage over sundhedsfaglig behandling og et andet skema til klage over brud på en patientrettighed.

Du kan få vejledning om dine klagemuligheder ved at kontakte Styrelsen for Patientsikkerhed telefonisk.
Du kan også få hjælp til at skrive en klage, hvis du henvender dig til en patientvejleder på dit regionale patientkontor.
Klag over behandling

KLIK på billedet for at klage over en behandling
Klag over brud på patientrettigheder

KLIK på billedet for at klage over brud på patientrettigheder

Erstatning

Alle patienter er omfattet af en offentlig erstatningsordning. Ordningen dækker også, hvis du kommer til skade i forbindelse med behandling på et privathospital. Det er Patientforsikringens opgave at sikre, at patienter får den erstatning, de er berettiget til efter loven.

Dette kan du læse mere om på Patienterstatningens hjemmeside, hvor du f.eks. kan anmelde en sag:
Patienterstatningen

KLIK på billedet for at se mere om patienterstatning
Vi henviser i øvrigt til borger.dk, der har samlet nyttig viden om Patientrettigheder i psykiatrien:
Patientrettigheder i psykiatrien

KLIK på billedet for at se mere om patiententrettigheder i psykiatrien

Utilsigtede hændelser

Som patient eller pårørende til en patient kan du rapportere om utilsigtede hændelser, der er sket på et hospital eller andre steder i sundhedsvæsenet.

Rapportering om en utilsigtet hændelse foregår via Styrelsen for Patientsikkerhed, hvor du også kan finde skemaer til rapportering samt læse mere om eksempler på utilsigtede hændelser samt, hvad du skal være opmærksom på.

Du kan også læse Patientombuddets folder Hjælp os med at lære, hvis noget er gået galt om utilsigtede hændelser.
Utilsigtede hændelser

KLIK på billedet for at se mere om rapportering af utilsigtede hændelser
Patientombuddets folder

KLIK på billedet og læs eller download Patientombuddets folder i pdf-format

Transport

Du skal normalt selv arrangere og betale for transport til og fra Hejmdal. Hvis du er henvist af en region, kan regionen dog i enkelte tilfælde hjælpe med udgifterne eller med kørsel frem og tilbage.
Du kan for Region Hovedstadens vedkommende læse mere og finde ud af, hvor du skal henvende dig med dine spørgsmål på denne hjemmeside:
Transport og transporttilskud til patienter

KLIK på billedet og se muligheder for transport og transporttilskud
Du kan også kontakte regionens patientvejledere, der kan rådgive om transport.

Patientvejlederne befinder sig på regionens hospitaler, og man kan som patient i psykiatrien blot kan henvende sig hos et af disse efter eget valg.
Region Hovedstaden

KLIK på billedet for kontaktoplysninger til Region Hovedstadens patientvejledere

Persondata

På Hejmdal behandler vi en stor mængde personfølsom data.

KLIK HER og læs mere om persondata

Du er altid velkommen til at kontakte Anja Katharina Christensen på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., såfremt du har spørgsmål eller kommentarer til persondata.

Udfyld de næste 4 felter omhyggeligt, så der ikke opstår fejl i dit pille-pas.

BEMÆRK - der er 5 hverdages behandlingstid.

Nogle konsultationer kan foregå online via TEAMS. Hvis du ønsker, at konsultationen, ændres til et TEAMS-møde, bedes du skrive det i feltet "Besked".
Linket til TEAMS sendes umiddelbart inden konsultationen starter.
Vi kontakter dig, hvis konsultationen ikke kan afholdes online.

Receptfornyelse foregår via laegevejen.dk/Login. 
Hvis dit login til laegevejen.dk ikke fungerer, så skriv det i feltet "besked", så sender vi et nyt login.

Medicinjustering skal foregå i forbindelse med en medicinkonsultation. Medicintilskud kan søges med tilbagevirkende kraft, spørg din sygeplejerske ved næste konsultaiton.

Du kan måske få svar på dine spørgsmål i vores FAQ

Du kan få svar på dine spørgsmål under næste konsultation. Det er ikke muligt at korrespondere med behandlere via mail eller telefon mellem konsultationer, da det er vigtigt at mødes for at sikre tilstrækkelig grundighed og nærvær i dialogen. 
Skulle der opstå behov for lægehjælp inden næste konsultation, skal du kontakte egen læge eller psykiatrisk skadestue.

Du kan måske få svar på dine spørgsmål i vores FAQ

Upload eller drag-and-drop dine filer via feltet herunder.

Bemærk, at vi sender digital post til mit.dk. Hvis jeres barn er over 15 år sendes digital post til barnets mit.dk.

BEMÆRK - visiterende samtaler til KLINIK FOR SPISEFORSTYRRELSER samt SPISEFORLØB gennemføres i øjeblikket alene i Odense og på Frederiksberg.

Drag and drop files here or Browse

Kopi af din besked sendes med kryptering,
dersom din mailkonto accepterer dette.

Lad os høre fra dig

Vores kompetente medarbejdere sidder klar

qxio-ios-telephone-outline

Du er også velkommen til at ringe direkte til Patientservice